25 maart 2018: Palmpasenoptocht 2018 Markelo

Op zondag 25 maart is het weer Palmpasen en organiseert de Folkloristische Vereeniging “Markelo” weer de jaarlijkse Palmpasenoptocht in Markelo.

De optocht start om 11.30 uur bij de Tasca. De optocht gaat via de Holterweg, Grotestraat naar het Beaufortplein. De kinderen van de kindergroep gaan met hun palmpasen voorop, en iedereen mag aanhaken. Eén en ander wordt begeleid door de Fanfare Markelo.

Op het Beaufortplein verzorgt de nieuwe kindergroep haar eerste optreden en na het optreden is er voor alle aanwezige kinderen, die een Palmpasenstok hebben een traktatie beschikbaar.

De palmpasenoptocht is al jarenlang een traditie in Markelo. Ook voordat de kindergroep een feit was (voor 1957), werd er met palmpasen al een soort wandeling georganiseerd (door de Folkloristische Vereniging en de toenmalige Culturele Contact Commissie) . Dit gebeurde niet in de vorm van een optocht, maar de kinderen liepen met hun ouders naar de verschillende huizen in Markelo (o.a. op de Markelose berg bij Burgemeester De Beaufort, bij Meenderink, in Beusbergen bij Waansink en bij Sligman Oonder de Molle) , waar een traktatie op hen wachtte.

Tot slot een beschrijving van de palmpasenstok. Als Folkloristische vereniging houden wij graag tradities in ere. Het liefst zien wij de palmpasen stok als volgt: Neem de kop uit een grove den met 5 takjes rondom de top en laat deze bij voorkeur goed drogen. Deze kunt U elk jaar weer gebruiken. Wikkel van onder naar boven om elke tak (een doorgeknipte ) rood/wit/blauw slinger van crêpepapier tot bijna bovenaan de takjes. Steek enkele palmtakjes (= buxustakjes) tussen het crêpepapier, daar waar de 5 takjes bij elkaar komen.Rijg aan een koordje rozijntjes, paasschuimpjes, paaseitjes, of tolletjes. Apenootjes mogen er ook tussen zitten. Zorg ervoor dat de paastak niet te zwaar is, want het is het leukste dat de kinderen er zelf mee kunnen lopen in de optocht. Tot slot komt op de middelste tak een mandarijn met daar bovenop een zwaantje/haantje(broodje). Aan de andere vijf takjes bevestigt U het koord met snoepgoed en op drie van de vijf takjes plaatst U een zwaantje/haantje.De haantjes aan de palmpasenstok worden speciaal voor deze gelegenheid gebakken. Voorbeelden van paastakken staan bij de VVV en bakker Meinders in Markelo. Folkloristische Vereeniging “Markelo”