Optredens en activiteiten

Zondag 24 maart 2024 Palmpasenoptocht Markelo

Geslaagd debuut kindergroep ondanks regenbuien

Voor de nieuwe kindergroep kunnen zich nog jongens en meisjes aanmelden.

Geslaagde cursus wassen en opmaken Mutsen in Markelo

Optreden Losser bij de Boggelrieders en Daansers

Jubileumweekend Schermerdansers in Stompetoren (NH)  met Folkloristische Vereniging Markelo, Boggelrieders en Dansers uit Losser en "Aald Hiepen" uit Hindeloopen

Jubileumweekend Schermerdansers in Stompetoren (NH)   9 en 10 september 2023

9 en 10 september 2023

Dansgroep Villena Spanje in Markelo van 4 - 7 augustus 2023

Palmpasenoptocht 2023 Burgemeester De Beaufortplein te Markelo

De Markelose Fanfare loopt natuurlijk voorop..

Vervolgens wel 150 kinderen met een zelfgemaakte Palmpasen tak met hun ouders, opa’s en oma’s.

Gevolgd door onze mooie kindergroep

Optreden kindergroep Folklore Markelo op het Burgemeester De Beaufortplein te Markelo onder ruime belangstelling.

Bezoek aan de dansgroep uit Villena - Spanje september 2022

Kennismaken of probeermiddag

Kennismaken met onze dansen door zelf mee te doen is vaak een enorm succes en staat garant voor veel plezier. En zo was dit ook tijdens de probeermiddag bij buurtvereniging Dijkerhoek. Ook interesse in een kennismaking of probeermiddag? Neem dan contact met ons op!

Meuten

een echte oude typisch Markelose traditie is het Meuten. Het is een oud gebruik dat de buren (noabers) bij het ophalen van de bruid op de trouwdag van het bruidspaar. Hierbij werd met versierde bezems of een slagboom de weg afgezet. Deze blokkade werd pas weer opgeheven nadat de bruidegom de hele buurt van een borrel had voorzien. Het gebruik breidt zich uit door nieuwe of vertrekkende bewoners vrolijk in de buurt ter verwelkomen of juist uit te zwaaien. Er wordt dan met een berkenbezem de weg schoongeveegd onder tegenprestatie van een borrel “Klaar” of “Rood” = jenever of bessenjenever en tegenwoordig vaak met “Maarkelse Mölnborrrel”.