Weetjes & Media

Weetjes over de Folkloristische Vereeniging Markelo

Onze vereniging werd opgericht in 1934, toen schreef men het woord "Vereniging" nog met twee "ee's". Uit liefde voor tradities hanteren we nog regelmatig de oude spelling als "Vereeniging".

In 2024 bestaat onze vereniging dus 90 jaar.

Dat is tijd voor een feestje. Hier wordt druk aan gewerkt.....

Boerenbruiloft

Tot 1987 werd in Openluchttheater de “Kösterskoele” in Markelo een boerenbruiloft anno 1830 opgevoerd, waaraan de Folkloristische Vereniging Markelo meedeed. Tijdens het zingen van het lied “waar is de bruid en wij willen haar zien” wordt de bruid van haar ouderlijk huis opgehaald door de buren van de bruidegom. Ook het verhandelen van de bruidskoe, die kritisch wordt bekeken of ze niet te dik of te mager is, is zeer aardig om te zien. Natuurlijk werd het Meuten niet vergeten. In het Openluchttheater De Kösterskoele wordt nu jaarlijks het openluchtspel gespeeld

Wij oefenen om de week bij ''Eungs Schoppe''

Wij oefenen om de week, de ene week de dansers en de
andere week het koor in Museumboerderij “Eungs Schoppe” www.eungsschoppe.nl

Zie voor actualiteiten onze Facebook pagina:

FolkloreMarkelo

Onze band met de Fanfare in Markelo

Onze band met de Fanfare Markelo is uitstekend. We hebben samen vele jubilea en reizen beleefd. Het is een hechte en bijzondere relatie die we door de jaren heen hebben opgebouwd. De muzikale harmonie die we delen heeft ons begrip voor elkaars passie vergroot.

Reis naar Villena Spanje 2022

In 2022 hebben we een fantastische reis gemaakt naar Villena in Spanje een stad in de regio Allicante. Hiernaast de intro gemaakt door onze Spaanse vrienden.